سوختهاي جايگزين در هوانوردي
موتور استرلينگ
موتور استرلينگ آزمايشگاهي
ساخت موتور استرلينگ
قيمت موتور استرلينگ
خريد موتور استرلينگ
امروزه هوانوردي تجاري از اجزاي اصلي اقتصاد دنياست و قيمت سوخت هوايي براساس نرخ رايج نفت در جهان تعيين ميگردد كه اين امر بيشترين سهم را در افزايش يا كاهش هزينههاي عملياتي هواپيما دارد. در بازار قيمت گذاري بليت هواپيما، شركتهاي هواپيمايي متعددي براي جبران رشد سريعي كه اخيرا در قيمتهاي سوخت حاصل شده است، اضافه بهاي سوخت را مستقيم يا غير مستقيم به قيمت بليت اضافه ميكنند، از طرفي پيشبيني ميشود كه قيمت جهاني نفت براي چندين سال همينطور رو به افزايش باشد؛ همين امر سبب شده تا شركتهاي هواپيمايي در صدد جستجوي سوختهاي جايگزين برآيند. قيمت سوختهاي مايع اشتعال پذير (غير از مشتقات نفت) نيز احتمالا در طي دوره اوج اتمام نفت رشد خواهد كرد. سوخت تركيبي كه از گاز طبيعي و زغال سنگ به طور مصنوعي تهيه ميشود، ميتواند يك سوخت جايگزين مهم ياشد.بدين ترتيب، قيمت زغال سنگ، گاز طبيعي و بيوسوختها مانند الكل اتانول و تقاضاي بازار براي آنها نيز افزايش خواهد يافت. سامانههاي عبور و مرور شهري از وسايل نقليه برقي بهره بيشتري خواهند برد و تعداد ماشينهايي كه از باتري (ليتيوم) نيرو ميگيرند افزايش مييابد؛ احتمالا رقابت اصلي صنعت هوانوردي تجاري در آينده براي سوخت و انرژي خواهد بود. هواپيماي ناحيهاي يا حمل و نقل كوتاه موتورهاي توربيني هواپيما داراي سوزاندن انواع سوخت ميباشند. شركتهاي هواپيمايي حمل و نقل كوتاه برد و ناحيهاي كه مسيرهاي كمتر از 500 مايل را اداره ميكنند، ميتوانند متحملترين نامزد براي استفاده از سوخت هواپيمايي جايگزين باشند. ناوگان اين شركتها از موتورهاي توربوتراپ يا توربوفن نيرو ميگيرند و ميتوانند براي حمل يك سوخت ارزانتر با مقدار انرژي كمتر، ظرفيتي كافي در مخازن خود داشته باشند. آن ها به شرطي از چنين سوختي ميتوانند بهره گيرند كه قيمت آن به ازاي هر واحد از سوخت فسيلي هواپيمايي ارزانتر باشد. پرواز در ارتفاع كم هواپيماهايي كه در داخل جو پرواز ميكنندشكل بال خاصي دارند كه يك بالشتك هوا بين بال و سطحي كه بر فراز آن پرواز ميكند به وجود ميآيد. نمونههاي بزرگ و سنگين اين هواپيماها ميتوانند با سرعت متوسط بر فراز آب پرواز كنند و مسافران و بار را بين مراكز ساحلي و مكانهاي ديگر تا 500 مايل جا به جا نمايند. حذف نياز به صعود تا ارتفاع حداقل 10،000پا ميتواند از هزينههاي سوخت بكاهد. امكان اجراي چنين مهارتي ميتواند به واسطه پيشرفت اخيري كه در اين زمينه در مقياس هواپيماي مدل آزمايش كرده است، افزايش يابد. چنين هواپيمايي ميتواند از موتورهاي غير معمول برون سوز نيرو بگيرد كه سوختهاي غيرمعمول (همچون كربوهيدراتها كه براي استفاده در موتورهاي درون سوز نامناسب هستند) ميسوزانند. نمونههاي بزرگ اين هواپيماها ميتوانند از مكانيزمهاي انتقال نيروي برق استفاده كرده و از ملخهايي كه با انرژي الكتريكي كار ميكنند و هم اندازه روتورهاي يك بالگرد هستند، نيرو بگيرند. اين واحدها ميتوانند جرم بزرگي از هوا را با سرعت كمتر حركت داده و نيروي جلو برندگي زياد (200،000 پاوند نيرو براي هر ملخ) با بازدهي پيشراننده بالا آزاد كنند. يك راهحل ديگر، دميدن گازهاي گرم احتراق از ميان تيغههاي ضخيم روتور به جريانهاي قابل تنظيم كه در نوك روتورها ايجاد ميشوند است تا ملخها را براند.
خريد موتور پالس جت
قيمت موتور پالس جت
ساخت موتور پالس جت
موتور پالس جت
پيشرفتها و پژوهشها هيدروژن مايع كه به درجه سرماي زير نقطه انجماد رسيده، ميتواند به عنوان يك سوخت جايگزين براي بعضي از انواع خدمات خطوط هوايي تجاري مورد استفاده قرار گيرد. براي رفع مشكلات منطقي و محاسبهاي مرتبط با استفاده از اين سوخت در هواپيماهاي مافوق صوت و ماوراء صوت، به پژوهشي وسيع نياز خواهد بود. سوختهاي جايگزين ديگر ميتوانند داراي فناوريهاي ذخيره سازي انرژي به مقدار زياد باشند كه حاصل پيشرفت در زمينههاي فناوري نانو و فوق رسانايي دما بالا (High- Temperature Super Conductivity) ميباشند. البته پيشرفتهاي مهم و پراكندهاي به طور متناوب و دورهاي در هر دو زمينه رخ ميدهد. به احتمال زياد، فوق رسانايي دما بالا در فناوري ذخيره سازي انرژي، در سطح بالايي مورد استفاده قرار خواهد گرفت. سرانجام پيشرفتها در فناوري نانو اجازه ميدهد تا مواد فوق رساناي دما بالا با قيمتي توليد شوند كه استعمال آنها براي توليد نيروي محركه هواپيماها را توجيه كند. ذخيره سازي و نيروي جلوبرندگي الكتريكي انرژي ذخيره شده در فناوري ذخيره سازي فوق رسانايي ميتواند به موتورهاي الكتريكي نيرو بدهد. اين موتورها فنهاي يكسان جلوبرندهاي را ميچرخانند كه در جلوي موتورهاي توربوفن با نسبت كنار گذر بالا قرار دارند.چنين فنهايي تا 90 درصد نيروي پيشرانه موتور توربوفن را توليد ميكنند. در هنگام برخاست، براي چرخاندن هر فن جلوبرنده كه از انرژي الكتريكي نيرو ميگيرد از موتورهاي الكتريكي سبك نيز كمك گرفته ميشود. فنهاي كوآندا ميتوانند هواپيماهاي تجاري فروصوت كه از فناوري ذخيره سازي برق زياد استفاده ميكنند را به جلو برانند. چنين فنهايي در اصل توسط فيزيكداني به نام «هنري كوآندا» بسط و توسعه يافتند و ميتوانند از نظر كارايي و سرعت پرواز مانند فنهاي جلوبرنده كه با توربين ميچرخند، عمل كنند. هواپيماهايي كه از انرژي الكتريكي نيرو ميگيرند ميتوانند در هواي رقيقتر در ارتفاع بيشتر (تا 65000 پا) مسيرهاي بيشتري را بپيمايند (چون نيروي پسار كمتري بر هواپيما وارد ميشود.) هواي سرد در ارتفاعات زياد نيز ميتواند به عملكرد سامانههاي ذخيره سازي انرژي فوق رسانايي به طور شايسته كمك كند. سامانههاي ذخيره سازي انرژي فوق رسانايي در هواپيماهاي آينده، احتمالا با نيتروژن مايع خنك خواهند شد. هواپيماهاي تجاري كه پروازهاي طولاني مدت انجام ميدهند معمولا پس از پروازهاي طولاني در آشيانهها تعمير و روغنكاري و شيشه ميشوند. در طي چنين دورههاي خدماتدهي، سامانههاي خنك سازي و ذخيره سازي انرژي ميتوانند دوباره شارژ شوند. طراحي سامانههاي ذخيره سازي انرژي كه بتوانند همراه با سامانههاي خنك سازي خود در طول توقفهاي كوتاه در فرودگاهها برداشته شده و تعويض شوند امكانپذير است. چنين رفتاري ميتواند به كاهش زمان رفت و برگشت هواپيما كمك كند. احداث سامانههاي ذخيره سازي انرژي فوق رسانا در هواپيماهاي تجاري در آينده دور مستلزم مجهز بودن پايانههاي فرودگاههاي آينده به فناوري توليد نيرو در خود يا در نزديكي آنها خواهد بود.
ماشين كارتينگ
خريد ماشين كارتينگ
ساخت ماشين كارتينگ
قيمت ماشين كارتينگ
توليد نيرو تعداد وسايل نقليه ريلي و جادهاي كه از انرژي الكتريكي و هيدروژن نيرو ميگيرند احتمالا در طي اوج كميابي و اتمام ذخاير نفت افزايش خواهد يافت. هواپيماهاي ناحيهاي كوتاه برد ميتوانند از اتانول و هيدروژن نيرو بگيرند در صورتي كه هواپيماهاي مافوق صوت آينده ميتوانند از هيدروژن مايع به عنوان سوخت استفاده كنند. صنعت هوانوردي آينده (هنگام اتمام نفت) احتمالا براي تامين انرژي سامانههاي ذخيره سازي انرژي فوق رسانايي، تامين انرژي سامانههاي خنك سازي نيتروژن مايع و همچنين براي توليد، فشرده سازي و به درجه زير نقطه انجماد رساندن مقدار زيادي هيدروژن به مقدار زيادي انرژي الكتريكي نياز خواهد داشت. فرودگاههاي بينالمللي بزرگ عاقبت ممكن است براي تامين نيازهاي انرژي ناوگان هواپيماهايي كه از انرژي الكتريكي و سوخت هيدروژني نيرو ميگيرند، احتياج به توليد نيروي الكتريكي در محل پيدا كنند. جايگاههاي نيروي فرودگاه ميتوانند اتمي باشند، از تركيبات هيدروژني استفاده كنند يا بر پايه ديگر فناوريهاي توليد نيروي غيرمعمول كه هنوز موضوعي براي پژوهش هستند، بنا شوند. گرمايي كه از اين مراكز نيروي حرارتي دفع ميشود ميتواند اصلاح شده و براي مصارف زير مورد استفاده قرار گيرد: گرمادهي ساختمانها (گرمادهي حوزهاي) در طول زمستان؛ تقويت مكش سامانههاي تهويه هوا در طول تابستان؛ نيرودهي به موتورهاي كم حرارت براي توليد برق در زمستان.
خريد اسكوتر برقي
اسكوتر آفرويد
اسكوتر برقي
اسكوتر شارژي
اسكوتر اسمارت
ذخيره سازي انرژي توانايي ذخيره سازي مقدار زيادي انرژي در فرودگاهها يا در نزديكي آنها نيز در اوج بحران اتمام نفت از اهميت بالايي برخوردار خواهد شد. انرژي برق ميتواند پيش از دورههاي اوج اتمام نفت از شبكه خريداري شده و براي مدت كوتاه ذخيره سازي شود. جايگاههاي نيروي فرودگاهها كه با دورههاي قبل از اوج اتمام نفت مواجه هستند ميتوانند سامانههاي ذخيره سازي فرودگاه را كه ممكن است شامل ذخيره سازي فوق رسانايي، باتريهاي شارژي، ذخيره سازي هيدروليك يا ذخيره سازي بادي باشند، از انرژي پر كنند. هوايي كه از سامانههاي ذخيره سازي بادي خارج ميشود ممكن است به اندازه كافي سرد باشد كه بتواند به ذخيره سازي مجدد سامانههاي ذخيره سازي نيتروژن مايع كمك كند. نتيجهگيري احتمالا در آينده پيشرفتهاي علمي در هر دو زمينه فناوري نانو و فوق رسانايي رخ خواهند داد. فناوريهاي ذخيره سازي تكامل يافته و در آيندهاي نه چندان دور پديدار ميشوند. بنابراين ميتوان پيشبيني كرد كه هواپيماهاي تجاري كه از انرژي الكتريكي نيرو بگيرند و در سرعتهاي فروصوت پرواز كنند، در آينده ظهور مينمايند. سوختهاي مايع ديگري كه از نظر قيمت با نفت فسيلي قابل رقابت هستند نيز توليد شده و در صنعت هوانوردي مورد استفاده قرار خواهند گرفت.